xbaze

XBAZE Jump Arena

XBAZE is een Jump Arena, gevestigd op een unieke locatie; een voormalige kerk! XBAZE faciliteert alles wat met springen te maken heeft, van trampolines tot Slackline, Jumptower en Walk the Wall. Alles begon bij een idee, een lege kerk en een samenwerking; want hoe wordt zo’n jump-concept opgezet, ontwikkeld en onder de aandacht gebracht?

We did:
Research – Brand-Design – Design – Development – Social Media – Photography – Campaigns

The case

In 2015 werd de Fatimakerk in Offenbeek gesloten en stond het lang leeg. Totdat bekend werd dat drie initiatiefnemers als doel hadden de oude kerk om te bouwen tot een waar trampolineparadijs. Geïnitieerd onder de naam ‘Mundo Sportivo’ klopten zij bij Appart Media aan. Vanuit de eerste ideeën ontstond een nauwe samenwerking, waarin niet alleen gevraagd werd om mee te denken over een juiste naam, maar ook over de look & feel, branding én communicatie rondom het hele park. Onderzoek naar een juiste naam en de doelgroep werden uitgevoerd, waaruit de naam XBAZE werd gekozen als definitieve naam voor het trampolinepark. Een passend design werd gerealiseerd, waarbij het thema van de kerk (‘hemels’) centraal werd gesteld. Tijdens de bekendmaking, opening en periode daarna werden er diverse campagnes gevoerd, win-acties opgezet, communicatie- en promotiemiddelen vormgegeven en op strategisch marketinggebied ondersteuning geboden. Een totaalpakket dus!

XBAZE logo
Research

Research

In de eerste fase van het project en de samenwerking was het van belang om tot een goede, pakkende naam te komen. Hierin werd zowel een doelgroep-segmentatie en beschrijving gemaakt van de potentiële bezoekers van het trampolinepark, evenals dat er rekening werd gehouden met een ‘dupliceerbare’ naam; het uiteindelijke doel van de initiatiefnemers was namelijk in de loop van de tijd uit te kunnen breiden met meerdere locaties en concepten. Dit gebeurde hoofdzakelijk middels deskresearch, het uitwerken van een DESTEP-analyse en een marktanalyse. Uiteindelijk selecteerden wij een serie namen die in potentie de nieuwe naam van de locatie konden worden, waar na overleg met de opdrachtgever werd gekozen voor XBAZE.

Idea

Nu de naam bekend en vastgelegd was, kon het projectteam aan de slag met de creatieve invulling en vormgeving. Omdat XBAZE op een unieke locatie gevestigd was, werd dit als uitgangspunt genomen in het totale concept. Het ‘hemelse’ dat een kerk kenmerkt qua uitstraling werd de basis. Kenmerkende facetten waren het gebruik van wolken, ‘donkere’ lucht-kleuren en springende figuren die letterlijk de ‘hemel’ in sprongen. Daarnaast werd ook het XBAZE concept verder doorgevoerd, met quotes als ‘Enter the XBAZE’. De bar kreeg de toepasselijke naam ‘Chapel Club’ en externe partner EliPlay werd ingeschakeld om het park te ontwikkelen en plaatsen.

idea
quote

“Onze unieke locatie zorgt voor een echte beleving”

Ricardo Wassenberg, Ron de Vlieger en Erik Niens

Result | Brand-design

Vanuit het centrale concept werd er gewerkt aan het brand-design. Dit betrof zowel het design on- als offline, waarbij de basis lag bij de ontwikkeling van het logo. De huisstijl werd ontworpen en vastgelegd, telkens met de herkenbare kleuren die refereerden naar het hemelse. Na de finetuning van het logo en de visitekaartjes werd de stap gezet naar de andere communicatie- en promotiemiddelen. De ontwikkelde flyers, banners en posters sloten naadloos aan op het brand-design en vormden samen één geheel.

Resultaat algemeen
website

Result | Park aankleding

Vanuit het centrale concept werd er gewerkt aan het brand-design. Dit betrof zowel het design on- als offline, waarbij de basis lag bij de ontwikkeling van het logo. De huisstijl werd ontworpen en vastgelegd, telkens met de herkenbare kleuren die refereerden naar het hemelse. Na de finetuning van het logo en de visitekaartjes werd de stap gezet naar de andere communicatie- en promotiemiddelen. De ontwikkelde flyers, banners en posters sloten naadloos aan op het brand-design en vormden samen één geheel.

Result | Park aankleding

En één van de belangrijkste facetten in de gehele uitstraling van XBAZE vormde ook een perfecte aansluiting; de aankleding van het trampolinepark! Volledig in huisstijl kreeg het park passende banners, gekleurde trampolineranden en een, met de huisstijl bedrukte, airbag. Maar ook de speciale jump-sokken, de menukaart en uitnodigingen voor de officiële opening behoorden tot het brand-design!

quotation tool
quotation tool

Result | Website

Uiteraard hoorde ook een in het oog springende website bij de lancering en uitrol van XBAZE. De website kende drie basisdoelen, welke centraal stonden in het proces van vormgeving en ontwikkeling. Allereerst moest de website de bezoeker voorzien van informatie over het nieuwe trampolinepark en wat men hier kon verwachten. Daarnaast moest de website een mogelijkheid bevatten om online reserveringen te plaatsen, evenals dat de website vraag-beantwoordend moest zijn en de klant de mogelijkheid moest geven om contact op te nemen met XBAZE. In de website werden dan ook alle jumpstyles uitgelicht, beantwoordde een uitgebreide FAQ alle vragen en werd, als optimale toevoeging, een online reserveringssysteem gebouwd.

Result | Online reservations

Het online reserveringssysteem dat in de website van XBAZE werd gebouwd, had als voornaamste doel de conversies te stimuleren en het reserveren en boeken van jump-sessies te vereenvoudigen. In samenwerking met EZ-Runner kon dit systeem gebouwd en gekoppeld worden, waarbij de boeker telkens ook de mogelijkheid had om een eetbon, sokken of extra jump-uren toe te voegen aan zijn of haar bestelling. In het systeem kon tevens meteen afgerekend worden, konden vouchers en cadeaubonnen gekocht worden en een jump-soort geboekt worden.

quotation tool
quotation tool

Result | Social Media

Naast alle offline promotiemiddelen en vormgeving-elementen, vormde ook social media een belangrijke pijler in de communicatie en het marketingtraject van XBAZE. Diverse kanalen werden online ingezet om bekendheid te genereren. De meest gebruikte kanalen hierbij waren Facebook, LinkedIn en Instagram, welke dagelijks beheerd en voorzien werden van content. Vooral Facebook bleek al snel een effectief medium te zijn om de doelgroep te bereiken en ze aan te zetten tot conversies en acties. In de maand april verdubbelde het aantal likes, waarna de berichten rondom de opening 485% meer betrokkenheid genereerden dan de maanden daarvoor. Het aantal video-weergaven op Facebook steeg met 1.914%. Het gemiddelde organische bereik van de pagina van XBAZE lag standaard boven de 1.500, waarbij berichten rondom de opening absolute uitschieters waren met een bereik van meer dan 13.330 (!) personen. Daartegenover bleek Instagram vooral een sterk kanaal om een community op te bouwen; al snel werd XBAZE een bekende pagina onder de community van freerunners en jumpers. Een gemiddeld bericht op Instagram kon rekenen op ruim 130 likes.

Result | Photography

Om XBAZE een persoonlijke touch mee te geven en echt tastbaar te maken, óók online, werden professionele foto’s gemaakt van het trampolinepark. Dit gebeurde zowel tijdens de opbouw als tijdens de eerste dag dat het park geopend was, als de echte officiële opening. De foto’s vormden een combinatie tussen sfeer en detail, waarbij ze al snel inzetbaar bleken voor alle communicatie-doeleinden. De foto’s werden zowel verwerkt in de communicatie op social media als in de fine-tuning van de website en het drukwerk.

quotation tool
quotation tool

Result | In General

Nog voordat het park officieel opende, werd het nieuws al opgepikt door social media en de pers. Na de lancering van de website kende deze niet alleen een hoog bezoekersaantal, maar vooral ook een groot conversieratio van mensen die daadwerkelijk een actie verrichtten op de website, zoals het reserveren van een jumpsessie; maar liefst 32,40%. Concreet hield dit dus in dat er ruim 1/3e van de bezoekers op de website een reservering plaatsten voor XBAZE. Ook de gemiddelde tijd die besteed werd op de website (bijna 3 minuten) en het lage bounce-percentage toonden aan dat de website haar doel bereikte. Op social media kreeg XBAZE ook de benodigde aandacht; de betrokkenheid op de pagina steeg met 485% en het aantal likes die de pagina heeft verdubbelde! Diverse kranten en lokale nieuwszenders schreven een artikel of maakten een reportage, wat zorgde voor een toenemende bekendheid in de directe regio. Samenwerkingen met lokale verenigingen, de VVV Midden Limburg en succesvolle bezoekersaantallen maakten daarmee het totale plaatje compleet.