Stomydo

Stomydo

Stomydo zet zich dagelijks vol passie in voor stomazorg. Samen met stomadragers hebben zij een product ontwikkeld waarin hygiëne, gebruiksgemak en comfort op nummer 1 staan: de Stomadouche.
Maar hoe maak je dat bekend?

We did
Strategy - Design - Development - Research

The case

Stomydo is een organisatie met medische benodigdheden, speciaal gericht op de stomadrager. Zij zorgen voor een hoge kwaliteit aan producten om de huid en de stoma te verzorgen. Samen met stomadragers hebben zij een product ontwikkeld; de stomadouche. Maar hoe introduceer je zo’n specifiek product in de markt? En hoe dient dit product gepositioneerd, gecommuniceerd en geïntroduceerd te worden? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, ging Appart Media aan de slag met het totaalconcept rondom de stomadouche. Onderzoek naar het product, de branche en doelgroepen werd uitgevoerd, zowel op strategisch niveau als designgebied. Hierdoor werd een totaalbeeld rondom de situatie van Stomydo gecreëerd en werden snel de juiste linkjes gelegd. Dit vormde een goede basis voor een passende strategie, advies en uitvoering, zowel op creatief, als development en strategisch vlak.

Theo en Ans
Research document

Research

Stomydo had zelf al onderzoek gedaan naar de markt en doelgroep. Dit vormde een goed uitgangspunt om te starten met de opdracht. De eerdere bevindingen van Stomydo werden nogmaals kritisch bekeken en geanalyseerd, om zo te bepalen of dit toereikend genoeg was voor de start van het project. Aanvullend onderzoek werd in de vorm van deskresearch door Appart Media uitgevoerd. Al deze verzamelde informatie werd ingezet om een nieuwe strategie en positionering te realiseren. Appart Media schreef een marketingcommunicatieplan, met een passende strategie voor Stomydo, een nieuwe positionering en een advies omtrent de communicatiemiddelen en implementatiestrategie, zowel offline als op social media. Binnen dit plan werd een optimale balans gerealiseerd tussen het verhaal en de boodschap van Stomydo en de behoeften van de doelgroep en de markt.

Idea

De stomadouche is méér dan alleen het product. De stomadouche draagt bij aan een aangenamer dagelijks leven voor de stomadragers, mede door het gemak en de toegevoegde waarde van het product. Het concept rondom de stomadouche werd dan ook gebaseerd op het verbeteren van het leven met een stoma, zodat een stomadrager weer kan genieten zoals ze gewend zijn. Binnen het concept lag hierbij de focus op het verbeteren, verzorgen en onderhouden van de huid.

Theo en Ans op bank
quote

“Geeft jou de huid die je verdient”

Peter Cox, Owner / Founder Stomydo

Resultaat algemeen

Result | In general

Appart Media gaf niet alleen een strategisch advies omtrent de positionering van de stomadouche in de markt, maar adviseerde ook over de communicatiemiddelen en social media gebruik, creëerde een passend design, huisstijl én bouwde een website. Dit concept en identiteit zorgde ervoor dat de stomadouche van Stomydo voor meer doelgroepen en stakeholders zichtbaar werd. Stomapatiënten vroegen om meer informatie en wilden de stomadouche testen. Zorgverzekeraars gingen met Stomydo in gesprek om te kijken naar verdere mogelijkheden omtrent het gebruik in de zorg en verzekeringen. Tevens werd Stomydo gezien door verschillende media, waaronder een item over de stomadouche bij SBS6. Het succes van de nieuwe strategie en positionering reikte ook tot over de grenzen, waardoor ook in Australië en Engeland publiciteit werd gegenereerd.

Result | Website

De website, ontworpen en gebouwd door Appart Media, kende in een jaar tijd ruim 11.000 bezoekers en 36.500 weergaven, met in oktober een piek qua aantal websitebezoekers van 243 per dag, na een interview in het De Limburger. Ook op Facebook werd het volgersaantal én het bereik verhoogd; een nieuwsitem over Stomydo bij SBS6 was goed voor een bereik van 19.000 personen! Om de Stomadouche extra onder de aandacht te brengen werd een actie opgezet, waarbij stomadragers de Stomadouche gratis konden testen. Vanuit deze campagne werden ruim 51 aantal testsets aangevraagd. De ultieme bevestiging kwam op het moment dat Stomydo 2e werd bij de Zinnige Zorg Award van VGZ, waardoor zij een nationaal podium kregen om nog verder te groeien!

tablet website
Magazine

Result | Magazine

Als resultaat van het concept en de strategie werd er door Appart Media een magazine ontworpen en samengesteld, wat door Stomydo als sales-tool ingezet kon worden. Dit magazine werd tevens actief verspreid onder de doelgroep van potentiële gebruikers om ze zo op een persoonlijke wijze kennis te laten maken met de Stomadouche.

magazine
magazine
Zorg award Award

Award

In mei 2017 ontving Stomydo een nominatie voor de VGZ Zinnige Zorg Award. Voor deze award nomineert VGZ zorgaanbieders die de Nederlandse zorg beter, slimmer en dus zinniger maken. De stomadouche behoorde tot één van die zinnige innovaties. Om deze award in de wacht te slepen werd er zowel door Stomydo als door partners actief stemmen verzameld. Samen met Stomydo namen wij een vlog op, waarin de oproep om te stemmen centraal stond. Een business-mailing ging de deur uit om alle relaties te bereiken en social media werd actief ingezet. Dit resulteerde in maar liefst 1112 directe stemmen van het publiek, en een jury-waardering die Stomydo de tweede plaats opleverde!

Met deze zilveren award kreeg Stomydo van verzekeraar VGZ financiële steun en verdere ondersteuning bij de ontwikkeling van hun product en de naamsbekendheid.