snoepwinkel truuske

Snoepwinkel Truuske

Snoepwinkel Truuske: een nieuw concept met een rijke geschiedenis. Eigenaresse Angelique Dirkse-Braun opende Snoepwinkel Truuske in Venlo in het pand waar haar ouders vroeger een café hadden. Een ode aan haar moeder, Truuske; de grootmoeder, moeder en vrouw die er altijd was met het snoepschaaltje en de lolly.

We did
Research - Customer Journey - Strategy - Design - Development

The case

Je gaat een snoepwinkel beginnen en hebt alles organisatorisch geregeld, je hebt een naam en een idee… Maar dan? Hoe moet het er allemaal uit gaan zien? Hoe wordt er gecommuniceerd? Welke communicatiemiddelen ga je inzetten?

Dit vraagstuk werd door Snoepwinkel Truuske aan Appart Media voorgelegd. Een gefundeerd strategisch advies en creatief concept met bijbehorend design waren hier nodig. Appart Media ging aan de slag om Snoepwinkel Truuske volledig te vermarkten en het concept tot leven te brengen. Hiervoor moest Snoepwinkel Truuske niet alleen een passende uitstraling krijgen, maar ook moest er worden nagedacht over een marketingstrategie voor de toekomst.

Deze marketingstrategie voor de toekomst werd gebaseerd op de inzichten en het onderzoek dat werd uitgevoerd naar de branche en de producten. De doelgroepen werden door Appart Media duidelijk in kaart gebracht middels een customer journey. Deze basis van onderzoek resulteerde in een effectieve strategie.

Medewerkers snoepwinkel
Research document

Research

Voor Snoepwinkel Truuske was goed onderzoek essentieel. Om voor Truuske de juiste uitstraling, positionering en strategie te bepalen moesten de doelgroepen duidelijk in kaart gebracht worden en was het belangrijk hun koopmotivaties te achterhalen.
Hiervoor bracht Appart Media uitgebreide klantreizen (customer journeys) in kaart. Zo werd precies uitgewerkt welke fases de doelgroepen doorlopen, welke koopmotivaties een rol spelen, naar welke informatie zij op zoek zijn en welke middelen daarvoor gebruikt werden. Dit leverde de nodige inzichten op, welke door Appart Media vertaald werden naar een effectieve strategie en positionering.

Idea

De strategie en het concept waren gebaseerd op de insteek dat Snoepwinkel Truuske méér was dan alleen het verkopen van snoep. Truuske weet er namelijk ook alles van! Truuske werd gepositioneerd als de oude wijze grootmoeder, die altijd de meest diverse snoepjes bij zich heeft. Het brede aanbod werd gecombineerd met kennis; van elk snoepje waren de ingrediënten, suikers en ‘eerlijkheid’ bekend. Want niet alleen lekker snoep staat hoog in het vaandel bij Snoepwinkel Truuske; ook is ze ambassadeur van gezond snoep. In het creatieve concept en de positionering werd het lekkere van snoep, gecombineerd met een gezonde twist, doorgevoerd en vertaald naar een visie die Snoepwinkel Truuske actief kon uitdragen.

Tekening snoeppot
truuske

“Voel je welkom, net als vroeger!”

Angelique Dirkse-Braun, Eigenaresse Truuske

Snoepwinkel Truuske logo

Result | In general

Voor dit strategische advies, creatieve concept en uitvoering moest er buiten de standaard lijnen worden gedacht. Niet alleen de online uitstraling, de strategie en communicatiemiddelen kwamen aan bod; ook werd er gekeken naar het interieur en de styling van de winkel. Het strategische concept werd vertaald naar een tastbare look & feel, waardoor dat zowel de winkel, de online wereld en de strategie in één lijn lagen.

Result | Campaign

Om nog meer licht te brengen op de nieuwe winkel werd een 'Guess and Win' gestart. Iedereen in Venlo en omgeving konden meedoen aan de wedstrijd door de antwoord te geven op de vraag: "Welke winkel gaat hier binnenkort open?". Hun antwoorden konden ze geven op de speciaal ontworpen landingspage.
Deze campagne zorgde voor veel aandacht en enthousiasme.

En het resultaat? Overweldigend! Naast de succesvolle realisatie van de uitstraling en de creatie van de communicatiemiddelen had Snoepwinkel Truuske in een week tijd ruim 1800 likes op Facebook en waren de reacties lovend. Bezoekers maakten foto's en deelden deze via social media waardoor snoepwinkel Truuske in korte tijd ontzettend veel ambassadeurs kreeg.

mobiel website
huisstijl

Result | Flyer

Maar ook offline waren de reacties louter positief. Steeds meer bezoekers kwamen naar Snoepwinkel Truuske en waanden zich daar in een waar snoep-walhalla, waar plezier en gastvrijheid centraal stonden. Deze volledige uitvoering, het resultaat en de middelen waren overgoten met een ‘ouderwets’ sausje, om de authenticiteit en traditie terug tot leven te brengen.

Magazine

Result | Webshop

Het is nu mogelijk online snoep te bestellen. Het design zorgt ervoor dat je snel en gemakkelijk jouw favoriete snoep kan bestellen. Hun motto is: 'gezond snoep verkopen aan kinderen en hun families', daarom vertellen kinderen met verschillende allergiën hun verhaal. Snoepwinkel Truuske heeft hun geholpen snoep te vinden die bij hun past. Want ieder kind verdient toch een snoepje?