Sauna Club YinYang

Saunaclub Yinyang

Ontsnappen aan het drukke leven staat centraal bij Saunaclub YinYang. YinYang biedt hun gasten de mogelijkheid om te genieten van een breed aanbod van relax- en uitgaansmogelijkheden met o.a. sauna & wellness.

We did
Research - Strategy - Design - Development

The case

Saunaclub YinYang klopte bij Appart Media aan met een vraag voor strategisch advies; graag wilden zij zich meer gaan focussen op de Aziatische toerist. Uit eigen onderzoek en ervaring merkten zij dat er veel potentie lag bij deze specifieke doelgroep. Appart Media werd gevraagd om een doordachte strategie te schrijven om deze doelgroep op een effectieve manier te bereiken. Voordat een dergelijke strategie kon worden vormgegeven, moest de nodige informatie over de doelgroep worden onderzocht. Door de kenmerken van deze specifieke groep te achterhalen kon een effectieve marketingcampagne worden vormgegeven, waarbij een optimaal resultaat werd bereikt.

Tekening saunaclub
Research document

Research

Voordat de strategie kon worden geschreven, werd eerst de Aziatische cultuur onderzocht en geanalyseerd. Hierbij werden experts in de Aziatische cultuur geïnterviewd om bruikbare kenmerken en informatie over de doelgroep te achterhalen. Daarnaast paste Appart Media verschillende vormen van deskresearch toe, waarbij wetenschappelijke artikelen, trends en ontwikkelingen werden onderzocht. Om de doelgroep op een passende manier te bereiken én ze effectief te benaderen werd er, op basis van onderzoek, een do’s en dont’s lijst gemaakt met betrekking tot de Aziatische cultuur. Deze lijst bood verdere handvatten voor de invulling van de strategie, zodat er ook rekening werd gehouden met de verschillende culturen.
Vervolgens werd door Appart Media een customer journey in kaart gebracht om te ontdekken hoe de klant uiteindelijk bij Saunaclub YinYang terecht kon komen. Hiervoor werd fieldresearch uitgevoerd in de vorm van enquêtes die zijn afgenomen bij Aziatische toeristen in Roermond.

Idea

Uit het onderzoek bleek dat de Aziatische doelgroep een lastig te bereiken doelgroep is. Door de grote cultuurverschillen en de specifieke associaties die de Aziatische cultuur heeft met bepaalde vormen, kleuren en normen en waarden zou het voor Saunaclub YinYang lastig worden om deze doelgroep aan zich te binden.

Daarom werd door Appart Media het advies gegeven om zich juist te richten op een vergroting van de naamsbekendheid in de éigen regio en huidige doelgroep. Hier lagen volgens de analyse en het onderzoek veel meer kansen en mogelijkheden.

Oog kijkt door sleutelgat
sleutelgat

“Celebrate the good times”

tablet website

Result | Marketing Campaign

Op basis van het strategische advies werd een marketingcampagne opgezet en uitgevoerd. Hiervoor werd zowel Facebook als Instagram toegepast. In de eerste maand na de start van de marketingcampagne waren de cijfers veelbelovend. Het bleek een sterke zet te zijn dat de campagne opgesplitst werd in diverse leeftijdsgroepen; dit resulteerde in een hoger bereik en effectievere communicatie. Daarnaast bleek al snel dat de sneak peeks met bijbehorende live uitzendingen tijdens de events bij YinYang erg in de smaak vielen bij de doelgroep.

De Facebookcampagne had in totaal een looptijd van 4 maanden, waarbij meer dan 500.000 mensen bereikt werden. Maar liefst 40.000 personen bekeken de virtual tour, welke speciaal voor de nieuwe website werd vormgegeven door Appart Media. Dat de gekozen strategie toekomstbestendig was, bleek wel in de periode ná de campagne. De re-marketing lijst bleef gestaag groeien, iets wat YinYang in de toekomst kan gebruiken om haar doelgroepen te bereiken.