lauthentique

L’Authentique

L’Authentique ontwerpt, ontwikkelt en levert hoogwaardige, zelfgemaakte verfsoorten en is daarnaast ook meubel producent. Met oog voor detail en vakmanschap worden producten ontwikkeld die een beleving toevoegen aan het interieur. Na een flinke groei was het tijd om even stil te staan en door te pakken met een nieuwe huisstijl en een online geautomatiseerde verkoopomgeving. Lees verder hoe wij dit hebben aangepakt.

We did:
Research – Strategy – Customer Journey – Brand-design – Webdesign – Development

The case

Sylvia Schouten, eigenaresse en oprichtster van L’Authentique, wilde na een periode van groei de ontwikkeling van L’Authentique verder voortzetten en een nieuwe markt aanboren. L’Authentique heeft reeds een grote naamsbekendheid opgebouwd in Nederland, Duitsland, Frankijk en Scandinavië. De voorkeur voor uitbreiding lag bij de Belgische markt, omdat het merk daar nog de minste naamsbekendheid had.
Maar de uitdaging was groter dan alleen een introductie in een nieuwe markt; L’Authentique was ook toe aan een ‘2.0’-versie. Een vernieuwde, frisse en moderne stijl moesten het merk weer een boost en een strakke, Scandinavische look en uitstraling geven. Bij L’Authentique 2.0 hoorde uiteraard een vernieuwde positionering. Deze vernieuwing vormde de basis voor een gedegen strategie om vervolgens de Belgische markt te betreden.

logo lauthentique oud
Research

Research

Het doel was duidelijk; een succesvolle introductie van het merk in België. Daar was een gedegen onderzoek en strategie voor nodig. Om een passende marketingcommunicatiestrategie te ontwikkelen werd er allereerst onderzoek uitgevoerd. Hierin werd gekeken naar verschillende factoren; een markt-, land- en cultuuranalyse van de Belgische markt was hier onderdeel van, evenals een concurrentieanalyse en doelgroep-analyse. Al deze zaken hadden een hoge prioriteit, omdat de cultuurverschillen in België en Nederland nog altijd aanwezig zijn, vooral op het gebied van B2B- en B2C-marketing.

Aansluitend werd er onderzoek uitgevoerd naar de Customer Journey van de doelgroep van L’Authentique. Aan de hand van gesprekken, interviews en deskresearch werd de Customer Journey uitgewerkt, welke het onderzoek compleet maakte. Al deze zaken gaven belangrijke inzichten die de basis legden voor een passende strategie en positionering.

Idea | Concept en strategy

Allereerst ontwikkelden wij aan de hand van de inzichten, verkregen uit het onderzoek, een passende marketingstrategie en positionering. Hierin werd specifiek gekeken naar de positionering in de Belgische markt, maar vooral ook naar een overkoepelend concept dat ook voor de andere (huidige en toekomstige markten/landen) toepasbaar zou zijn. Zowel de kernwaarden, het creatieve concept als het merkverhaal kregen een touch-up zodat ze perfect pasten in dát wat L’Authentique wilde uitdragen en waar de sweet-spot van de doelgroep lag.

idea

Idea | Brand-design

Aanvullend op de ontwikkelde strategie gingen wij aan de slag met het brand-design. Uit de strategie bleek namelijk dat de visuele identiteit van L’Authentique ook aan een 2.0-versie toe was, om de nieuwe positionering en boodschap ook echt uit te kunnen stralen. Ons design-team ontwikkelde een volledig nieuwe huisstijl, waaronder ook een nieuw logo.

logo lauthentique new
labels

Idea | Labels

Daarbij hoorde natuurlijk ook een nieuw design voor de (verf)producten van L’Authentique. De blikken werden voorzien van nieuwe etiketten. Elke verfsoort kreeg een eigen kleur etiket, zodat er niet alleen een herkenbare look ontstond, maar dat de blikken ook echte eyecatchers zouden worden in de winkelrekken!

Idea | Dealerwereld

Als onderdeel van de website werd een dealerwereld gecreëerd; een speciale plek voor (potentiële) dealers met als doel het werven van nieuwe dealers. In deze online wereld laat L’Authentique niet alleen het productaanbod en de USP’s zien, maar wordt er ook ruimte geboden voor het downloaden van promotiematerialen en het bekijken van voorbeeldprojecten.

website
website

Idea | Webdesign

Een volledig nieuwe website, passend bij de nieuwe strategie, positionering en stijl, was de vervolgstap in het neerzetten van het nieuwe L’Authentique. De website werd zo ontworpen dat hij voor zowel de eindklanten als de dealers toegankelijk was, waarbij de dealers een eigen inlog ontvingen om digitaal de bestellingen door te kunnen voeren. Dit zorgde voor een verhoogd gebruiksgemak voor de dealers, maar ook een verbetering van de efficiëntie aan de kant van L’Authentique. Om de website te versterken met mooie beelden en sprekende designs werden van de verfblikken foto’s gemaakt in een industriële en strakke setting. Zo voldeed de website aan diverse eisen, waarbij stijl en sfeer bovenaan stonden. De website straalt in één oogopslag uit wie L’Authentique is en waar zij voor staan.

quote

Dankzij de vernieuwde online verkoopomgeving weet ik precies welk product de dealer nodig heeft en kan ik deze sneller aanleveren. Een win-win situatie voor mij en de dealer.”

– Sylvia Schouten, eigenaar.

Idea | Dealerboek

L’Authentique maakte al een tijdje gebruik van een dealerboek, maar deze was toe aan een nieuwe versie; de producten en stijl waren namelijk gedateerd. Zaak bij het nieuwe dealerboek was het naadloos laten aansluiten bij de nieuwe weg die L’Authentique is ingeslagen middels de website. Door deze middelen bij elkaar aan te laten sluiten, werd de branding versterkt. Het dealerboek werd gevuld met professionele foto’s en relevante informatie voor de dealers.

social

Result | In general

De reacties op de nieuwe stijl en koers van L’Authentique waren louter positief. Zowel de huidige klanten vonden het nieuwe design strak, modern en perfect passen bij de identiteit van L’Authentique, maar ook de nieuwe/potentiële dealers waren allen positief. Door de website tevens te vertalen in het Frans en het Engels werd ook het internationale aspect van L’Authentique meer belicht. De toevoeging van het online bestelformulier zorgde vanaf dag één voor meer efficiëntie in de bestellingen en het gehele werkproces. Hierdoor heeft onze opdrachtgever 20% meer tijd tot haar beschikking voor andere belangrijke doeleinden.