Fruitcorso

Fruitcorso

Iedere derde week in september is het Fruitcorso in Tiel. Op dit 3-daags evenement komen ruim 100.000 bezoekers en wordt al jaren georganiseerd door ruim 2.500 enthousiaste vrijwilligers. Het Fruitcorso vroeg Appart Media om marketingpartner te worden, om zo een professionaliseringsslag te maken.

We did
Desk & Field Research - Customer Journey - Strategy - Design - Development - Event Management

The case

Al jaren is Stichting 4-Stromenland (S4-S) verantwoordelijk voor de organisatie van het Fruitcorso in Tiel; een vrijwilligersorganisatie met een relatief klein bestuur. Al snel werd het voor hen duidelijk dat een groot evenement als Fruitcorso niet door zo’n kleine groep mensen georganiseerd kon worden. Elk bestuurslid heeft dan ook een eigen commissie gevormd, welke onder hun verantwoordelijkheid een aantal taken uitvoeren.

Vanuit het Fruitcorso kwam de vraag of Appart Media zowel ondersteuning als meerwaarde kon bieden om de marketing- en promotieactiviteiten aan te scherpen en daarbij de positionering rondom Fruitcorso kon vernieuwen of veranderen om landelijke naamsbekendheid te bereiken. Het doel van vernieuwen en ondersteunen was om te zorgen dat het Fruitcorso behouden kon blijven in de toekomst; door meer sponsoren én bezoekers aan te trekken.

fruithoofd
klembord

Research

Voorafgaand aan het evenement werd door Appart Media zowel desk- als fieldresearch uitgevoerd. Wat is de huidige status en wat zijn de ontwikkelingen en trends rondom deze evenementen? Dit alles werd in kaart gebracht door Appart Media en vormde zo het startpunt voor een langdurige samenwerking én een mooi evenement.

Ook achteraf werd er een onderzoek uitgevoerd; onder de tribunebezoekers werd een enquête verspreid, met als doel om de ervaring van de bezoekers te onderzoeken.

Idea

Appart Media werd officieel marketingpartner van het Fruitcorso. Dit betekende dat alle taken op het gebied van marketing door Appart Media werden overgenomen voor editie 2016. Appart Media werd zo verantwoordelijk voor webdesign en websitebeheer, social media campagnes, e-mailmarketing, genereren van free publicity, Google-campagnes en de bijbehorende data-analyses. Ook de content-planning en offline campagnes, in aanloop naar en gedurende het Fruitcorso, vielen onder de verantwoordelijkheid van Appart Media. Tevens keek Appart Media met een kritische blik naar de huidige huisstijl, de website en de communicatiemiddelen. Deze werden opnieuw ontworpen en op basis van een nieuw creatief design werd een nieuwe website gebouwd.

Pentekening fruitcorso
luc nagel, project manager

“Vrijwilligers steken samen ruim 500.000 uur in het bouwen, plakken en organiseren van dit event.”

promo materiaal

Result | In general

Appart Media maakte een gloednieuwe website voor het Fruitcorso, in dezelfde huisstijl als het nieuwe promotiemateriaal zoals flyers, brochures, programmaboekjes en de Fruitcorso-krant. Tevens was Appart Media verantwoordelijk voor de online campagnes rondom de ticketverkoop. Er werden in 2016 ruim 2.000 tribunetickets verkocht, een stijging van 10% ten opzichte van editie 2015.

Result | Promotion

Enkele resultaten van ons werk in 2016:

  • Ticketverkoopcampagne, 244.929 vertoningen, 993 clicks.
  • Naamsbekendheidcampagne, 1.305.433 vertoningen, 7.320 clicks.
  • Facebook campagne, 120.678 bereik, 2.263 clicks.
  • Dagjeweg.nl campagne (samenwerking), 2.620.471 impressies, 7.803 clicks

Resultaat verkoop

Result | After Movie

Wij hebben het doel om het Fruitcorso breder in Nederland neer te zetten. Bij zo’n mooi event kan een after movie natuurlijk niet uitblijven. In de video hebben wij voornamelijk het Fruitcorso gevoel vast proberen te leggen, of beter gezegd de Fruitcorso koorts. Want dat krijgt men die veelvuldig in contact komt met de feest!

Klik op de afbeelding om de aftermovie te bekijken!