Design

De (verwachtte) highlights van 2018!

Datum: 07 december 2017

Nog even en dan 2018 staat alweer voor de deur. Traditioneel betekent een nieuw jaar altijd veel nieuwe trends, ontwikkelingen en mogelijkheden, óók in designland! Het designteam blikt alvast vooruit en vertelt je meer over wat ons te wachten staat…


Ieder jaar veranderen de trends op het gebied van mode, interieur en design. Waar we het ene jaar verrast worden met nieuwe ontwikkelingen, blijken sommige trends al jaren een vaste invloed te zijn. Kleurgebruik, vormen, stijlen; alles wat met design te maken heeft is onderhevig aan de trends. Bepaalde kleuren komen steeds vaker terug in meubels, logo’s en visuele uitingen. Abstracte vormen komen en gaan, telkens weer in de vorm van een nieuwe trend.


Juist die afwisseling en het veranderlijke van de trends maakt het een uitdaging om er telkens op in te spelen. Maar, wél een noodzakelijk! Wij zien het begin van een nieuw jaar dan ook altijd als een nieuwe uitdaging, want wat wordt de stijl dit jaar? Inspelen op de hedendaagse trends maakt deel uit van de modernisering van je uitstraling, op welk gebied dan ook. Natuurlijk heb je in de basis je stijl vastgelegd, maar elk jaar kun je kleine details toevoegen die knipogen naar de actuele trends. Minimalisme, de Scandinavische look of juist de industriële look; allemaal trends die de boventoon voerden in 2017 en dus óók verweven werden in de designs. En ook 2018 brengt ons weer wat nieuws!


Trend #1: Fel kleurgebruik

Het is wetenschappelijk bewezen dat wanneer je een stapel visitekaartjes voor je hebt liggen, de kans groter is dat je het kaartje eruit pakt met de kleuren die het meest om aandacht lijken te schreeuwen. Eén van de trends die al gesignaleerd zijn voor 2018 zijn speelt hier perfect op in en is in de basis heel simpel; het gebruik van felle kleuren. Waar we de afgelopen jaren overspoeld werden met pasteltinten zijn de felle kleuren nu steeds nadrukkelijker aanwezig. Designs moeten door hun kleurgebruik opvallen en in het oog springen. Maar let op; dat wil niet zeggen dat je zomaar alle kleuren door elkaar kunt gebruiken! Ook met fel kleurgebruik moet er altijd gezocht worden naar de juiste balans. Bij te véél felle kleuren slaat een design al snel om naar een overdaad aan schreeuwerige onderdelen en werkt je design juist averechts. Het doel (de boodschap) staat nog altijd voorop en mag niet overschaduwd worden door al het kleurgebruik.


Trend #2: Bewegende visuals

De trend rondom bewegende visuals is zo’n trend die we meenemen uit 2017. Dit jaar zagen we al een toename van bewegende visuals. Bewegende visuals zijn, anders dan video’s of GIF-jes, echte foto’s waarbij maar één element beweegt. Een goed voorbeeld en een vorm van een bewegende visual die snel aan populariteit wint zijn de zogenoemde cinemagraphs. Deze cinemagraphs bevatten altijd één subtiel bewegingselement en vertellen een duidelijk verhaal. Denk bijvoorbeeld aan een foto van een hond met op de achtergrond de zee. De zee is hierbij het bewegende element; waar de tijd stil lijkt te staan in de foto, bewegen de golven juist wel. Deze unieke details zorgen voor opvallende foto’s en creëren weer een nieuwe bewegend-beeld ontwikkeling.


De verwachting is dan ook dat we bewegende visuals, waaronder de cinemagraphs, steeds meer gaan zien. Websites en social media maken er al steeds meer gebruik van, een teken dat de trend nog lang niet voorbij is!


Trend #3: Handgetekende visuals

Geïllustreerde tekeningen leken de afgelopen jaren hun populariteit te verliezen, maar niets is minder waar.

Waar de afgelopen jaren de trend steeds meer naar het strakke neigde, komen nu de geïllustreerde visuals weer terug. In 2018 krijgen steeds meer uitingen (posters, websites etc.) een handgetekend detail. Dit varieert van een echte tekening tot een handgemaakt lettertype. De sierlijke fonts waren afgelopen jaar al in opmars en ook in 2018 blijven ze nadrukkelijk aanwezig. Er wordt gespeeld met combinaties tussen strak design en handgetekende visuals, kleurencombinaties en losse fonts. Foto’s leggen de basis, waar in de trend van handgetekende visuals een schets of illustratie overheen wordt gezet. Zo ontstaan combinaties tussen strak design en het speelse gevoel van een illustratie, maar worden ook bepaalde focuspunten vastgesteld door juist op die plek een illustratie toe te voegen.


Trend #4: Double Exposure

Double Exposure is hot, daar kunnen we in 2018 niet meer omheen. In principe betekent double exposure dat twee beelden door elkaar ‘gemengd’ worden, waardoor een combinatie ontstaat van twee totaal verschillende werelden. De originele manier van het creëren van double exposure is ontstaan door de traditionele, analoge camera. Door de film, het rolletje in de camera, twee keer te belichten werd op één gedeelte twee foto’s over elkaar geschoten. Door deze techniek lopen de beelden als het ware door elkaar heen en ontstaat een menging van twee totaal verschillende werelden. Zonder analoge camera wordt dit effect gerealiseerd met Photoshop. De trend rondom double exposure is bij uitstek geschikt voor de merken of organisaties die zich in de designbranche bevinden; niet iedereen kan deze stijl matchen met zijn/haar product en het neigt vaak naar de artistieke kant…


Trend #5: Geometrische vormen

Geometrische vormen zijn, met andere woorden, vormen die je kunt maken door gebruik te maken van een passer en/of liniaal. Geometrische figuren komen al enkele jaren voor in de lijst met trends en houden ook in 2018 stand. De vormen worden gebruikt in combinatie met kleurverloop, teksten en afbeeldingen. Ergens doet de look & feel ons denken aan de jaren ’90, de periode dat de trend rondom geometrische vormen op zijn absolute hoogtepunt was.


Tot in 2018!

Afgelopen jaar voerde de trend rondom het minimalisme en de Scandinavische invloeden de boventoon in álle facetten van design; van interieur tot kleding en logo-design! De trend bleek vooral een grote doelgroep aan te spreken en creëerde daarmee een groot draagvlak. Maar ook voor 2018 staat ons weer genoeg nieuws te wachten! Wij kijken uit naar de nieuwe mogelijkheden, ontwikkelingen en invloeden die gaan komen. En uiteraard zijn wij niet alleen benieuwd wat er gaat komen, maar borrelen we ook van de ideëen hoe wij hier onze eigen, creatieve Appart-touch aan kunnen geven! Tot in 2018…  Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan nu contact met ons op