Marketing

Op zoek naar nieuwe medewerkers? Gebruik employer branding!

Datum: 12 oktober 2017

Steeds meer bedrijven gaan actief aan de slag met employer branding. Maar wat is het nu precies? Het heeft iets te maken met je huidige en potentiële werknemers. Waar de een het vooral ziet als het hebben van een goede recruitmentsite, ziet de ander het als de inzet van social media in je wervingscampagne. Echter is employer branding veel meer dan dat!

Veel organisaties worstelen met de vraag wat employer branding nu precies is. Algemeen bekend is dat employer branding te maken heeft met wervings- en selectieprocessen voor nieuwe medewerkers, maar is dat alles?

Kort gezegd is employer branding het bewust werken aan het bedrijfsimago om zo een zo positief mogelijk beeld te creëren richting huidige en potentiële werknemers. De uitgebreide definitie van employer branding leert ons dat het vooral samenhangt met een voorkeurspositie verwerven als werkgever, met als uiteindelijke doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers. Waar ‘gewone’ branding gaat over producten en diensten, gaat employer branding puur over hoe je als werkgever beschouwd en ervaren wordt.

De definitie van employer branding:
Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.

Employer branding in een notendop.

Om employer branding goed uit te kunnen leggen splitsen we dit op in een aantal elementen. Allereerst de associaties met jouw bedrijf als ‘merk’. Een organisatie en het aanbod (dienst of product) kunnen natuurlijk nooit los van elkaar worden gezien; vaak zien we dat iemand graag bij een bedrijf wil werken omdat ze het product zo gaaf vinden. Maar bij employer branding draait het juist meer om de associaties met het werkgeversimago, iets wat lastiger te sturen en bepalen is. Vaak hangt het werkgeversimago samen met recente ontwikkelingen, je producten/diensten, je maatschappelijke rol of je visie als bedrijf.

Employer branding speelt een belangrijke rol bij het werven van nieuwe medewerkers, maar een tweede, net zo belangrijk element, zijn de huidige medewerkers! Zij zijn vaak essentieel voor een goede employer branding omdat zij in een werkgeversimago het visitekaartje van jouw bedrijf zijn. Hun ervaringen en mening zeggen veel over de manier van werken en de sfeer binnen een bedrijf; iets wat in employer branding ten goede kan worden benut. Net zoals bij ‘gewone’ marketing kom je er vandaag de dag niet meer mee weg om een mooi beeld te creëren, zonder geloofwaardigheid. Een potentiële werknemer, net als een consument, wil een bepaalde bewijslast en geloofwaardigheid zien; iets wat door de huidige werknemers kan worden uitgedragen.

Employer branding is er al jaren, in kleine en grote factoren. In bijna elke vacature staat wel een item dat matcht bij het ‘employer brand’ denken; doorgroeimogelijkheden, trainingen, cursussen die een werknemer kan volgen en een ‘positieve en gezellige werkomgeving’. Allemaal elementen die we kunnen scharen onder de identiteit van de werkgever!

Employer branding is dus een strategie om talenten aan te trekken en deze te behouden. Het is geen doel op zich, maar een middel dat doorlopend ingezet kan worden. Voor organisaties is het belangrijk de juiste medewerkers aan te trekken en die te behouden; iets dat bevordert wordt door employer branding. Hoe beter een organisatie in staat is om te laten zien wat hen interessant maakt als werkgever, hoe beter de beste potentiële medewerkers uit de markt worden geselecteerd en hoe lager het verloop is van de huidige medewerkers.

Door alle ontwikkelingen omtrent social media groeien de mogelijkheden qua employer branding. Waar eerst alleen de ‘grote’ bedrijven actief bezig waren met deze strategie, wordt het steeds toegankelijker voor kleinere organisaties om hun employer brand te realiseren via social media.

MKB en employer branding

Employer branding is voor het MKB niet altijd weggelegd. Vaak is er niet voldoende kennis of capaciteit om dit goed te kunnen uitvoeren en onderhouden. Toch wil dit niet zeggen dat MKB-bedrijven een directe achterstand hebben. Steeds vaker wordt employer branding namelijk uitbesteed aan een communicatiebureau en aangepakt als een campagne.

Organisaties gaan steeds vaker voor kwaliteit en een culturele match. Hierin is het belangrijk om een organisatie succesvol in de markt te zetten; denk aan elementen als cultuur, primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, carriéremogelijkheden enzovoort. En door de krimpende arbeidsmarkt ervaren organisaties steeds vaker concurrentie in een werving- en selectieprocedure.

Veel kandidaten hebben namelijk meerdere gesprekken tegelijk lopen en vergelijken de organisaties met elkaar op basis van die culturele match. Deze culturele match kun je aansturen vanuit je employer branding en al op voorhand uitdragen. Hoewel de mogelijkheden van employer branding voor een MKB-bedrijf vaak iets beperkter zijn, is de basis vaak al gelegd. Zodra een organisatie al eens mensen heeft aangenomen, bestaat het werkgeversmerk namelijk al! Je kan dan ook gewoon vanuit die basis verder werken aan het uitdragen van je employer brand.

Waar grote organisaties dit vaak doen vanuit grote campagnes, liggen de mogelijkheden voor een MKB-er vaak al veel simpeler en kleiner; een Facebookpagina waarin je het interne gevoel van je organisatie deelt, ervaringsblogs van je medewerkers en ga zo maar door. Talloze mogelijkheden! Met een berg creativiteit en tijd kom je al ver; employer branding hoeft niet duur te zijn.

Stap voor stap

Ben je nieuwsgierig hoe je employer branding kun toepassen binnen jouw bedrijf? Wij hebben vijf stappen voor jouw op een rijtje gezet.

Stap 1: Het vooronderzoek

Zorg dat je de volgende zaken in kaart brengt:

  • De wervingsbehoefte van het bedrijf; wie wil je werven voor welke functie?
  • De doelgroep waar in je gaat werven
  • Hoe beoordeelt de doelgroep jou als werkgever; wat is je huidige werkgeversimago?
  • Weet welke communicatiekanalen jouw doelgroep gebruikt
  • Jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten

Stap 2: Bepaal je Employer Value Proposition (EVP)

Stel voor jezelf op waarom medewerkers bij jou willen werken. Dit kan voor zowel voor de potentiële medewerker als de huidige medewerkers. Als je dit duidelijk kunt formuleren heb je je ‘Employer Value Proposition’ bepaald; een waarde die je actief kunt uitdragen in je wervingscampagne. Wanneer je jouw EVP juist communiceert met jouw (potentiële) medewerkers, zie je de ‘talentpool’ van je bedrijf vanzelf groeien. Een goede EVP beschrijft duidelijk wat onderscheidend aan jouw organisatie is en waarom iemand bij jou wil komen werken.

Stap 3: Je employer brand communiceren

Wanneer we stap 1 en 2 samenbrengen kun je de ‘employer message’ gaan bepalen. De employer message is een samenvoeging van je value proposition en je vooronderzoek en is een concrete boodschap die je actief kan uitdragen.

Stap 4: Communicatiemiddelen vorm geven

Wanneer je een ‘employer message’ hebt bepaald, kun je deze daadwerkelijk gaan communiceren. Deze communicatiemiddelen zijn eigenlijk gelijk aan de middelen van je ‘gewone’ branding en moeten dan ook in lijn liggen met je imago. Het consistent uitdragen van dezelfde look en feel zorgt voor herkenbaarheid. Je doelgroep moet natuurlijk wel direct weten over welke organisatie dat het gaat!

De ontwikkelingen op het gebied van employer branding bieden dus talloze mogelijkheden, ook voor een MKB-organisatie. Verwacht wordt dat ook de komende jaren employer branding een ‘hot topic’ zal blijven en zich nog verder zal ontwikkelen, met weer nieuwe focuspunten en nieuwe mogelijkheden. Wil je meer weten over hoe jij dit in kunt zetten? We helpen je graag verder bij al jouw vragen! Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan nu contact met ons op