Design

Persuasive Design, ben jij al overtuigd?

Datum: 06 april 2018

Consumenten die in aanraking komen met jouw product kunnen verschillende conversies, een handeling, uitvoeren. Binnen een website kan dit bijvoorbeeld een aankoop zijn, informatie opvragen, aanmelden voor een nieuwsbrief of alleen al de contactgegevens achterlaten. Al deze conversies leveren natuurlijk iets op, maar lopen waarschijnlijk niet allemaal in lijn met jouw uiteindelijke doelstellingen. Om dit wel te bereiken is het nuttig om persuasive design (overtuigend ontwerpen) toe te passen. Binnen een persuasive design houdt de ontwerper zich bezich met de psyche van een mens. Hierbij speelt de volgende hoofdvraag; 'Hoe kan het design van een product de (uiteindelijke) gebruiker overtuigen om de, voor het bedrijf, gewenste doelstelling op te volgen?'.

Het doel van een persuasive design kan per product verschillend zijn. Zo kun je het design inzetten om meer sales te genereren of gaat deze in op het verbeteren van de handelingssnelheid. Dit wordt gedaan door de handelingen die een gebruiker normaal uitvoert te analyseren en aan de hand van deze analyses en de uitkomsten veranderingen aan te brengen. Deze veranderingen zorgen er uiteindelijk voor dat het gewenste doel beter of juist sneller wordt bereikt. Modellen die van toepassing kunnen zijn bij het ontwikkelen van een persuasive design zijn de beïnvloedingsprincipes van Cialdini, het Behavior Model van BJ Fogg en The Wheel of Persuasion.

 

Hoe pas je persuasive design toe?

Persuasive design wordt tijdens het ontwerpproces toegepast. Dit kan voorkomen in ieder soort ontwerp dat gemaakt wordt. Tijdens de conceptontwikkeling kun je gaan nadenken over hoe persuasive design werkt voor jouw concept. Hoe ga jij de doelgroep overtuigen van het unieke concept en de strategie? Tijdens het ontwikkelen van het ontwerp ga je kijken hoe de gebruiker/doelgroep van het ontwerp hier doorheen ‘loopt’. Waar kan je de doelgroep mee verleiden of overtuigen? De visuele aspecten die je maakt ga je zo ontwerpen en toepassen, dat je mensen een bepaalde richting op stuurt; namelijk de richting waar je tijdens het proces van conceptontwikkeling over na hebt gedacht. Tijdens het realiseren van je ontwerp ga je kijken over hoe je kan inspelen op het gevoel van de uiteindelijke gebruiker.

 

Een kort voorbeeld. Zie het als in een supermarkt: de producten die de winkel het meeste wil verkopen staan allemaal op ooghoogte terwijl andere soortgelijke producten die wellicht beter zijn ook in de schappen staan. Deze 'andere' producten staan dan onderaan of juist helemaal in het bovenste schap. De reden hiervoor? Hier is natuurlijk over nagedacht. De producten die in de schappen rond ooghoogte liggen zie je als eerste. Deze producten vallen dus ook direct op. Voor de consument kan dit een reden zijn om dit product te kopen, omdat ze hier minder moeite voor hoeven te doen. Ze hoeven niet te bukken of op een krukje te staan. Maar, ze krijgen ook meteen de prikkel van dát product. Dit is een stukje gebruiksgemak dat net genoeg kan zijn om de gebruiker/consument te overtuigen om het product op ooghoogte te pakken.

 

Wat kun je allemaal met persuasive design?

Persuasive design gaat er niet altijd over om mensen naar een specifiek doel te leiden. Persuasive design is er ook voor om de ervaring van de gebruiker te verbeteren.

Voorbeeld: je wilt samen met een vriend naar een concert toe, hiervoor heb je een ticket nodig. Wetende dat de tickets snel uitverkocht zijn, heb je tot het moment dat je een ticket hebt bemachtigd geen relaxed gevoel. Red je het om op tijd de tickets optijd te kopen? Lukt het om naast je vriend te zitten? Wat als hij apart zijn ticket koopt, kan hij dan nog steeds naast je zitten? Dit zijn allemaal vragen waar je natuurlijk vanuit een persuasive design oogpunt naar kunt kijken. Dit doe je door hier tekstueel of visueel op in te spelen (bijvoorbeeld, nog 25% van de kaartjes zijn aanwezig, of een diagram van aanwezige kaartjes).
Maar buiten het hele verhaal van het ticket aanschaffen zijn er nog veel meer dingen waar op ingespeeld kan worden vanuit persuasive design en het verhogen van het gebruiksgemak. Een voorbeeld hiervan is dat je tegenwoordig jouw kaartje kunt laten scannen via je mobiel. Zo hoef je geen geprint blaadje meer mee te nemen en scheelt het je moeite. Het gebruiksgemak is hierbij dus verbeterd en ook dat hoort bij persuasive design.

 

Wat is van belang tijdens de ontwikkeling van een persuasive design?

Natuurlijk komt een persuasive design niet zomaar uit de lucht vallen. Voordat je kunt beginnen met het ontwikkelen van een persuasive design is het van belang om voldoende onderzoek te doen. Dit onderzoek en het uiteindelijk ontwikkelen van een persuasive design doe je via de volgende stappen.

 

Stap 1: Kijk goed met wie je te maken hebt

Met welke gebruikers heb je te maken? Delen ze dezelfde interesses? Of zijn ze erg verschillend van elkaar? Belangrijk om achter te komen is de behoefte van de gebruiker, hoe wil de doelgroep aangesproken worden? Zorg dat je een uniek verhaal vertelt, en nog belangrijker, zorg dat je jouw eigen verhaal vertelt!
Tip: handig is het om voor deze stap een Buyer Persona te maken!

 

Stap 2: Hoe handelt jouw gebruiker?

Als je wilt inspelen op de gebruiker moet je weten hoe hij of zij te werk gaat. Welke handelingen leggen zij af richting het eindresultaat, oftewel wat is de customer journey van de gebruiker? Hierbij kun je kijken of je deze handelingen kunt beïnvloeden om ze naar het juiste eindresultaat te brengen of zelfs om dit proces te versnellen. Je gaat je ontwerp dus zo aanpassen dat de gebruiker in één oogopslag ziet wat hij moet doen om naar de volgende stap te gaan, om uiteindelijk het gewenste eindresultaat te bereiken.

 

Stap 3: Filteren op behoeftes

Nu je hebt gekeken wat de behoeftes zijn en hoe de gebruiker hiernaar handelt, is het van belang om te filteren op welke behoeftes je gaat inspelen. Je kunt uiteindelijk niet aan alles voldoen. Heb je een spontane bezoeker? Dan zal hij of zij sneller beslissingen nemen op basis van zijn gevoel. Hier kun je bijvoorbeeld op inspelen door mensen sneller een keuze te geven.

 

Stap 4: Realisatie

Nu komt het: je hebt alle punten toegepast en aangepast naar de gebruiker, maar werkt het ook? Hier start eigenlijk het echte werk, het analyseren van je design. Je wilt natuurlijk weten wat je persuasive design heeft bereikt. Doet de gebruiker precies wat jij wilt? Of moet je nog de nodige aanpassingen doorvoeren om de gebruiker wél naar de juiste handelingen te brengen? Haal hier je leerpunten uit die je vervolgens weer kunt toepassen naar het volgende ontwerp dat je gaat maken! Wanneer je design zich online bevindt is het handig om deze analyse uit te voeren via Google Analytics. Hotjar is hierbij een handige tool.

 

What's next?

Persuasive design kan dus erg veel doen voor je product of dienst. Het kan er voor zorgen dat de gebruiker jouw product of dienst verkiest boven de concurrentie waardoor je meer rendement uit je product kunt halen. Het is dus belangrijk om goed te luisteren en te monitoren wat je doelgroep zegt en doet. Hierop kun je anticiperen om de marketing en het ontwerp van je product nog beter te maken!


Wil jij er nu zeker van zijn dat jouw producten de doelstellingen van je bedrijf nastreven door middel van een persuasive design of ben je benieuwd hoe persuasive design voor jou ingezet kan worden? Dan kan het nuttig zijn om dit te bespreken met een design team.
En vergeet in je persuasive design ook zeker de content niet; design en de tekst moeten altijd elkaar versterken en in één lijn staan met elkaar. Om dit te bereiken is het handig om iemand in te schakelen die goed is met teksten. Een marketing team of content/tekstschrijver is hier zeer geschikt voor.

 

Enthousiast geraakt door deze blog, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, want wij kunnen dit voor jou realiseren!