Development

Maak je website beter vindbaar!

Datum: 18 augustus 2017

Iedereen kent het wel. Je bent iets op Google aan het zoeken en je kijkt eigenlijk alleen naar de eerste resultaten. Meestal kijk je nog niet eens naar de zoekresultaten op de tweede pagina. Het is dus wel zo handig dat jouw website op de eerste pagina, en het liefst zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staat vermeld. Maar hoe doe je dit eigenlijk? 

Om te beginnen moet er onderscheid worden gemaakt tussen organische- en betaalde zoekresultaten. Bij de betaalde zoekresultaten wordt dus geld betaald om hoog in de resultaten terecht te komen. Deze worden dan ook met het logo aangegeven als advertentie. Hier geldt: hoe meer geld je betaalt, hoe hoger je in de zoekresultaten terecht komt. Bij de ‘organische’ variant worden websites echter beoordeelt op kwaliteit. Het optimaliseren van de website zodat het beter in de zoekresultaten terechtkomt, noemen we ‘SEO’ (Search Engine Optimization).

‘Effectieve’ websitepagina’s

Er zijn veel verschillende manieren om je website hoger in de zoekresultaten te krijgen. Zo is het belangrijk dat er goedwerkende links zijn te vinden op de website, en dat dingen die op de website worden geplaatst ook daadwerkelijk worden bekeken. Pagina’s waar geen interessante informatie op staat voor websitebezoekers moeten dan worden verbeterd.

Zoekwoorden

Naast de kwaliteit van de pagina’s moet ook worden gekeken hoe websitebezoekers bij je website terechtkomen. Het is dus handig om te achterhalen welke zoekwoorden ze eigenlijk gebruiken op Google om bij je website terecht te komen. De zoekwoorden die worden gebruikt bij het vinden van jouw website moeten namelijk overeenkomen met woorden die op jouw website staan vermeld. Wanneer iemand zoekt naar ‘cupcakes’ is het belangrijk dat op de website het woord ‘cupcakes’ ook daadwerkelijk voorkomt op de site. Let er dus op dat de meest voorkomende woorden ook daadwerkelijk op je site staan vermeld.

Spelling en grammatica

Een andere manier om hoog in de zoekresultaten van Google te komen, is door goed te letten op spelling en grammatica. Google beoordeelt de kwaliteit van een website namelijk ook op de teksten die hierin staan vermeld. Let er dus op dat je teksten goed geschreven zijn en geen grammatica- of spellingsfouten bevatten.

Tips

Er zijn dus verschillende factoren die bepalen hoe hoog een website in de zoekresultaten van Google terechtkomt. Er zijn nog meer manieren om je website effectiever te maken, maar wanneer je bovengenoemde punten oppakt ben je al een flink stuk op weg. Hieronder een korte herhaling van de tips:

  • Zorg dat er goedwerkende links zijn te vinden op je website, en dat de dingen die op je website staan ook daadwerkelijk worden bekeken. Dit kun je checken door middel van deze website: http://www.seocheckr.nl/.
  • Zorg dat de zoekwoorden die worden gebruikt op Google ook daadwerkelijk terugkomen op je website. Ontdek welke woorden voor jou effectief zijn met deze website: https://adwords.google.com/KeywordPlanner
  • Let op spelling en grammatica op je website. Google controleert dit namelijk bij het bepalen van de effectiviteit van een website.

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan nu contact met ons op