Marketingbegrippen(A-Z)

SEO, SEA, strategisch marketing plan… Er worden veel vaktermen gebruikt in de marketingwereld. Hieronder vind je een lijst met de meest gebruikte begrippen en de bijbehorende definitie.


Actieve merkbekendheid

Wat is actieve merkbekendheid?
Actieve merkbekendheid betekent dat een consument een merknaam zonder enige hulp kan opnoemen. Voorbeeld: Als een consument gevraagd wordt om botermerken te noemen en hij/zij noemt ‘Blue Band’ en ‘Becel’ dan hebben deze merken een actieve merkbekendheid voor deze consument.


AdWords

Wat is AdWords?
Google AdWords is een advertentieprogramma van Google. Met behulp van dit programma kun je adverteren in de zoekresultaten van Google. Dit zijn betaalde advertenties die per klik betaald worden. Je kiest bij welke zoekopdrachten je advertentie getoond moet worden en deze wordt dan bovenaan of onderaan de organische zoekresultaten op pagina 1 getoond.


AdWords campagne

Wat is een AdWords campagne?
Een Google AdWords campagne is het geheel van zoektermen en advertenties die gebruikt worden in Google AdWords.


Affiliate marketing

Wat betekent affiliate marketing?
Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing en betekent dat bedrijven advertenties voor producten en diensten op jouw website plaatsen. Elke keer dat iemand op deze advertenties klikt en vervolgens ook nog een product koopt op de website van de adverteerder, verdien jij een commissie.


AIDA model

Wat is het AIDA model?
AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Het model beschrijft welke 4 stappen gezet moeten worden om je doelgroep aan te zetten tot actie.

Blog

Wat is een blog?
Blog is eigenlijk de afkorting van het Engelse weblog. Het is een (gedeelte) van een website waar artikelen geschreven worden op een regelmatige basis met als doel de lezer te informeren over een specifiek onderwerp of het delen van nieuws. Blogs kunnen ook gemaakt worden in de vorm van video’s (vlogs).


Big Data Marketing

Wat is Big Data Marketing?
Er wordt gesproken van Big Data wanner er gewerkt wordt met één of meerdere datasets die te groot zijn om met standaard databasemanagementsystemen te onderhouden. Vervolgens wordt deze data geanalyseerd om bijvoorbeeld te segmenteren of een customer journey te maken. Deze bevindingen dienen als input voor de verdere marketingacties.


Business-to-business marketing (B2B)

Wat is business-to-business marketing (B2B)?
Dit is marketing gericht op de zakelijke markt; letterlijk bedrijven aan bedrijven. Het gaat hier om bedrijven die zaken doen met andere bedrijven. Deze vorm van marketing vraagt een andere marketing aanpak dan marketing gericht op consumenten. Voorbeelden zijn groothandels, hostingbedrijven en marketing communicatiebureaus.


Business-to-consumer marketing (B2C)

Wat is business-to-consumer marketing (B2C)?
Dit is marketing gericht op de particuliere markt. Het gaat hier om bedrijven die producten verkopen aan consumenten. Deze vorm van marketing vraagt een andere aanpak dan B2B marketing. Voorbeelden zijn retailers zoals H&M, Albert Heijn en Hema.


Click

Wat is een click?
Een click is een registratie van het feit dat iemand op een link heeft geklikt. Dit kan een advertentie zijn, maar ook bijvoorbeeld een Facebookpost waar een link in zit. Bij SEA, het betaald adverteren bij Google, betaal je per klik.


CMS

Wat is een CMS?
CMS is de afkorting voor Content Management System of Content Management Systeem in het Nederlands. Het is een systeem achter een website met als doel het eenvoudig maken van het websitebeheer. Dit maakt het mogelijk voor mensen die weinig tot geen kennis van programmeren hebben om toch veranderingen aan te brengen aan hun website. Appart Media kan jou voorzien van een website met een CMS dat zeer gebruiksvriendelijk, veilig, en efficiënt is. Wil je hier meer over weten neem dan nu contact met ons op


Consideration set

Wat is een consideration set?
Dit is de groep van producten of diensten die een consument als aanvaardbare alternatieven ziet en waarvan hij/zij de aankoop overweegt.


Consumentenmarketing

Wat is consumentenmarketing?
Consumentenmarketing richt zich op het beïnvloeden van het (onbewuste) gedrag van consumenten. Alle marketingactiviteiten die een marketeer uitvoert om de consumentenmarkt te bereiken vallen hieronder.


Content Management System

Wat is een Content Management System?
Een content management system of content management systeem in het Nederlands wordt gebruikt voor het beheren van de inhoud van een website. Het wordt meestal afgekort als CMS. Het voordeel van een CMS is dat een website makkelijk onderhouden kan worden, zelfs als de gebruiker geen verstand heeft van programmeren. Appart Media kan jou voorzien van een website met een CMS dat zeer gebruiksvriendelijk, veilig, en efficiënt is. Wil je hier meer over weten neem dan nu contact met ons op


Content Marketing

Wat is content marketing?
Content marketing is een vorm van marketing waarbij het bieden van relevantie informatie (content) voor jouw doelgroep centraal staat. Met behulp van een inhoudelijke boodschap, die niet direct gekoppeld is aan je producten of diensten, wordt er ingespeeld op de wensen en behoeften van de doelgroep. Voorbeelden zijn een artikel, blogpost, infographic of een video.


Conversie

Wat is conversie?
Een conversie is het moment waarop een consument overgaat tot een gewenste actie. Dit kan een aankoop zijn in een winkel of webshop, het aanmelden voor een nieuwsbrief, geld doneren aan een goed doel of een andere commercieel interessante actie.


Conversieratio

Wat is de conversieratio?
De conversieratio is de verhouding tussen het aantal keren dat een bezoeker een gewenste (commerciële) actie uitvoert en het totaal aantal bezoekers. In andere woorden: hoeveel bezoekers overgaan tot conversie. Voorbeeld: Als een webshop 1000 bezoekers heeft en 100 bezoekers doen een aankoop, dan is de conversieratio 10%.


Conversie optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie zijn alle activiteiten die gedaan kunnen worden om de conversieratio te verbeteren.


Communicatiebureau

Wat is een communicatiebureau?
Dit is een bureau dat voornamelijk op het tactische niveau opereert. Een communicatiebureau onderzoekt wat de beste manier is om de doelgroep aan te spreken en maakt hier een concept voor. Dit concept dient als basis voor alle operationele communicatiemiddelen zoals websites, posters, etc.


Cost Per Click (CPC)

Wat is Cost Per Click (CPC)?
Cost Per Click is de prijs die je moet betalen elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt. Dit is alleen het geval bij betaalde advertenties op Google (SEA) of Facebook. Als er niemand op jouw advertentie klikt dan betaal je ook niets.


Customer journey

Wat is de customer journey?
De customer journey is de weg die een prospect aflegt tijdens het beslissings- en koopproces. Deze journey bestaat uit touchpoints. Dit zijn alle contact momenten die een prospect heeft met het product en het bedrijf achter het product. De customer journey gaat zelfs verder dan wanneer een prospect iets koopt; after sales hoort ook nog bij de customer journey. Marketeers proberen deze journey (reis) in kaart te brengen. Dit heet Customer Journey Mapping.


Digitale nieuwsbrief

Wat is een digitale nieuwsbrief?
Dit is een nieuwsbrief die wordt verstuurd via e-mail. Het is een methode om informatie te verspreiden aan je (potentiële) klanten. Let op! Om iemand een nieuwsbrief te mogen sturen is toestemming nodig. Bestaande klanten mogen zonder hun expliciete toestemming gemaild worden zolang de nieuwsbrief wel gerelateerd is aan de diensten of producten die zij bij jou hebben afgenomen. Vanaf 25 mei 2018 is de AVG wet van kracht en deze heeft dus invloed op digitale nieuwsbrieven. Is jouw website al AVG-proof? Doe nu de check!


Doelgroep

Wat is een doelgroep?
Een doelgroep, ook wel target audiance genoemd, is een afgebakende groep personen of instellingen waar een product, dienst, of organisatie zich op richt. Binnen een markt kan een doelgroep worden onderscheiden doordat de leden van een groep bepaalde kenmerken met elkaar delen. Traditioneel wordt een doelgroep omschreven op basis van persoonlijke kenmerken zoals leeftijd, geslacht en inkomen, maar tegenwoordig wordt een doelgroep vooral bepaald door het gedrag zoals koopintenties, sportiviteit of het hebben van een gezond dieet. Binnen een doelgroep kan nog verder gesegmenteerd worden.


E-Commerce

Wat is e-commerce?
E-commerce is de afkorting van electronic commerce. Het is het geheel van het verkopen van producten en diensten via het internet. Deze producten kunnen aangeboden worden in een webshop.


E-mailmarketing

Wat is e-mailmarketing?
E-mail marketing is een vorm van direct marketing waarbij (potentiële) klanten door middel van een e-mail direct benaderd kunnen worden. Een voorbeeld van e-mail marketing is een digitale nieuwsbrief. Niet elke e-mail kan gezien worden als e-mail marketing, de e-mail moet een van de volgende doelen hebben:

  • Nieuwe klanten werven
  • Bestaande klanten overtuigen te kopen
  • Relatiebeheer
  • Enkele voordelen van e-mail marketing zijn:
  • Goedkoop
  • Snel
  • Gemakkelijk

Ben wel voorzichtig met het versturen van e-mails. Als er teveel e-mails verzonden worden kan een bedrijf bekend komen te staan als een spammer. Bepaal daarom in de strategie een planning waarin staat op welke momenten een e-mail verstuurd wordt. Een voorbeeld is om een maandelijks contactmoment met relaties te kiezen.


Externe linkbuilding

Wat is externe linkbuilding?
Externe linkbuilding gaat om linkjes die naar een website verwijzen en is een methode die valt onder Search Engine Optimization (SEO). Niet de hoeveelheid linkjes, maar de kwaliteit van de linkjes is hier bepalend voor de ranking die een website in Google krijgt. Hoe hoger de kwaliteit, hoe meer waarde Google hecht aan deze link. De kwaliteit van een link wordt bepaald door de autoriteit van de website waarvan gelinkt wordt. Een website als Nu.nl is bijvoorbeeld een autoriteit op het internet en een link van Nu.nl is dus heel waardevol.


Gesponsorde zoekresultaten

Wat zijn gesponsorde zoekresultaten?
Gesponsorde zoekresultaten zijn de zoekresultaten die verschijnen op basis van betaalde zoekmachine campagne. Het is het resultaat van Search Engine Advertising (SEA). De resultaten verschijnen bovenaan of onderaan op pagina 1 van de zoekmachine resultaten.


Golden Circles

Wat zijn de Golden Circles?
Marketing strategie bedacht door Simon Sinek. De theorie achter dit concept is dat bedrijven vooral succesvol zijn als ze de ‘Why’ (dus waarom ze doen wat ze doen) goed kunnen beantwoorden. Bekijk hier zijn TedTalk waarin hij de ‘Golden Circles’ uitlegt.



Google AdWords

Wat is Google AdWords?
Google AdWords is het advertentieprogramma van Google en wordt gebruikt voor het adverteren in de zoekresultaten van Google. Een advertentie wordt afgesteld op de zoekwoorden waarop een bedrijf gevonden wilt worden. De betaalde links verschijnen bovenaan of onderaan de zoekresultaten pagina Deze vorm van marketing wordt ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd. Bij Google Adwords wordt per klik betaald. Alleen als iemand op een advertentie klikt moet er betaald worden. Klikt er niemand, dan wordt er ook niets betaald.


Google Analytics

Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een gratis dienst van Google waarmee alle activiteiten naar, op, en van een website gemonitord kan worden. Enkele statistieken die door Google Analytics weergegeven worden zijn bounce rates, bezoekersstromen, conversies en pagina weergeven. Met behulp van Google Analytics kan dus gezien worden wat de herkomst is van bezoekers, hoe lang men op een bepaalde pagina blijft, op welke pagina men de website verlaat, waar men op geklikt heeft en welke bezoekers het waardevolste zijn. Google Analytics kan ook gekoppeld worden aan een Google AdWords account. Hierdoor kan er onderscheid gemaakt worden tussen bezoekers die via de organische resultaten op de website komen en bezoekers die via de betaalde resultaten op de website komen. Hierdoor kunnen de inspanningen van SEO en SEA gemeten worden.


Google optimalisatie

Wat is Google optimalisatie?
Google heeft het grootste marktaandeel zoekresultaten in Nederland en de rest van Europa. Google optimalisatie is een vorm van zoekmachine optimalisatie, ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd. Het is een containerbegrip voor technieken die gebruikt worden met als doel om websites hoger te laten ranken binnen de organische resultaten van Google.

Desktop Smartphone Tablet
Nederland 89,33% 98,70% 97,83%
Europa 87,07% 97,74% 94,61%

Marktaandeel zoekresultaten Google.


Google zoekmachine optimalisatie

Wat is Google zoekmachine optimalisatie?
Bij Google zoekmachine-optimalisatie worden verschillende technieken gebruikt met als doel dat een website stijgt in de zoekmachineresultaten van Google. Een hogere ranking levert meer vertoningen van bezoekers op. Zoekmachine-optimalisatie wordt ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd.


Human-to-Human reclame (H2H)

Wat is human-to-human reclame (H2H)?
Een nieuwe ontwikkeling in de marketing is dat de traditionele business-to-conumser (B2C) en business-to-business (B2B) marketing niet meer bestaat en dat het draait om human-to-human (H2H) oftwel mens tot mens marketing. Hierin staat de relatie centraal; empathie. Consumenten, mensen, willen begrepen worden en naar geluisterd worden. Gebruik dit als basis voor de marketingactiviteiten.


Interne linkbuilding

Wat is interne linkbuilding?
Interne linkbuilding zijn links die de linkstructuur van een website opmaken. De interne linkstructuur is belangrijk, want het is voor bezoekers van een website belangrijk om makkelijk door een website te navigeren. Daarnaast kan door interne linkbuilding op een website aan een bepaalde pagina meer waarde gehecht worden.


Internetbureau

Wat is een internetbureau?
Een internetbureau ontwikkelt internettoepassingen zoals websites, webshops en webapplicaties. Andere activiteiten die een internetbureau uitvoert zijn internetmarketing advies, conversie-optimalisatie en zoekmachine marketing (SEO en SEA).


Internetmarketing

Wat is internetmarketing?
Internetmarketing is een breed begrip wat staat voor alle marketing activiteiten op en over het internet. Verschillende vormen van internetmarketing zijn: zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), social media marketing en affiliate marketing. Voordelen van internetmarketing zijn: • Goedkoop in vergelijking met traditionele vormen van marketing. • Resultaten kunnen makkelijker gemeten worden. • Personalisatie kan makkelijker geïmplementeerd worden. • Doelgroepen kunnen makkelijker specifiek bereikt worden.


Internetmarketingstrategie

Wat is een internetmarketingstrategie?
Een internet marketingstrategie is een doelmatig plan van aanpak met als doel het promoten van een bedrijf, product of dienst via het internet. Voorbeelden zijn: zoekmachine marketing (SEO en SEA), e-mailmarketing en affiliate marketing.


Internetmarketingbureau

Wat is een internetmarketingbureau?
Een internetbureau ontwikkelt internettoepassingen zoals websites, webshops en webapplicaties. Andere activiteiten die een internetbureau uitvoert zijn internetmarketing advies, conversie-optimalisatie en zoekmachine marketing (SEO en SEA).


Keyword

Wat is een keyword?
Een keyword (oftewel zoekwoord) wordt gebruikt door personen die zoeken via een zoekmachine. Het is een woord wat gebruikt wordt in een zoekopdracht om relevante websites te vinden. Een zoekopdracht kan bestaan uit een enkel zoekwoord (short tail keyword) of meerdere zoekwoorden (long tail keyword).


Linkbuilding

Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is een techniek om websites een betere positie in Google te laten krijgen. Er zijn twee vormen van linkbuilding, namelijk interen linkbuilding en externe linkbuilding.


Marketing

Wat is marketing?
Marketing is een discipline waarbij het identificeren van behoeften centraal staat. Marketing gebruikt daarvoor kennis die ontwikkeld is in andere vakgebieden zoals psychologie, sociologie en economie. Door advertenties is marketing ook gerelateerd aan de creatieve kunsten. Verder, met de opkomst van big data is marketing ook gerelateerd aan het vakgebied van statische analyse en wiskunde.


Marketingactieplan

Wat is een marketingactieplan?
Het marketingactieplan is een deel van het marketingplan. In dit laatste deel wordt antwoord gegeven op de vraag hoe de ontwikkelde strategie uitgevoerd moet worden. In andere woorden, het marketingactieplan is een vertaling van de strategie naar concrete acties.


Marketingadvies

Wat is marketingadvies?
Het geven van adviezen en het maken van keuzes wat betreft het inzetten en uitvoeren van marketingactiviteiten. Marketingadvies kan heel algemeen zijn, maar het kan ook gericht zijn op specifieke kanalen zoals social media marketing of online marketing.


Marketingbureau

Wat is een marketingbureau?
Een marketingbureau opereert op strategisch niveau. Het analyseren van de doelgroep en een strategie bedenken op basis van de gestelde doelstellingen behoren tot de activiteiten van een marketingbureau. Een strategisch plan wordt gemaakt op basis van marktonderzoek. Het marktonderzoek bestaat uit het analyseren van de markt en de spelers op deze markt en het begrijpen van de klant’s klanten. Een marketingbureau is (op projectbasis) de marketingafdeling voor haar klant.


Marketingconsultancy

Wat is een marketingconsultancy?
Een marketingconsultancy adviseert haar klanten over de te volgen strategie met betrekking tot deze klant haar marketingactiviteiten.


Marketingconsultant

Wat is een marketingconsultant?
Een marketingconsultant adviseert zijn klanten over de te volgen strategie met betrekking tot deze klant haar marketingactiviteiten.


Marketing communicatiebureau

Wat is een marketingcommunicatiebureau?
Een Marketing communicatiebureau is een combinatie van een marketingbureau en een communicatiebureau. Een one stop shop dus. Appart Media is een full service marketing communicatiebureau; dit betekent dat we je op zowel strategisch, als tactisch en operationeel niveau kunnen bedienen. In de praktijk betekent dit dat wij voor jou een strategie, gebaseerd op onderzoek, kunnen bedenken, deze strategie kunnen vertalen in concepten om de klant te bereiken en deze concepten operationeel kunnen maken in tastbare uitingen, zoals een website of posters, voor de doelgroep. Benieuwd wat Appart Media voor jou kan betekenen? Neem nu vrijblijvend contact op!


Marketingman

Wat is een marketingman?
Een algemene term voor een marketeer.


Marketingmix

Wat is de marketingmix?
De marketingmix is de combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken voor het invullen van haar marketingstrategie. Hoe deze verschillende instrumenten worden afgestemd is afhankelijk van de doelstellingen, de markt, de doelgroep en de concurrentie. De marketingmix wordt ook wel de 4P’s genoemd naar de verschillende onderdelen van de marketingmix: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Ooit begonnen als de 4P’s zijn er inmiddels onderdelen toegevoegd zoals Personeel en Proces.


Marketingplan

Wat is een marketingplan?
In een marketingplan worden de doelstellingen van een onderneming geconcretiseerd en hoe dit moet gaan gebeuren. Dit is de strategie. Voor elk bedrijf is een andere strategie nodig en het is belangrijk voor een bedrijf om een strategie te hebben, anders is het bedrijf stuurloos. Centraal in een marketingplan staat de SWOT analyse.


Marketingpsychologie

Wat is marketingpsychologie?
Marketingpsychologie is het inzetten van psychologische technieken om de doelgroep te beïnvloeden. Voorbeelden zijn schaarste en de manier waarop producten/prijzen worden gepresenteerd. Een concreet voorbeeld van schaarste is dat op verschillende boekingswebsites voor vliegreizen altijd staat dat er nog maar een paar plaatsen beschikbaar zijn.


Marktsegment

Wat is een marketingsegment?
Marktsegmenten zijn de verschillende onderdelen (segmenten) waarin een markt kan worden onderverdeeld. De mensen of bedrijven binnen een segment zijn homogeen (hebben dezelfde kenmerken), maar de segmenten zijn heterogeen (verschillend) van elkaar. Bijvoorbeeld: de mensen in Segment A worden gekenmerkt omdat ze man zijn, tussen de 25 – 35 jaar oud zijn en ze houden van voetbal. De mensen in Segment B worden gekenmerkt omdat ze vrouw zijn, tussen de 25 -35 jaar oud zijn en ze houden van hockey. De mensen binnen de segmenten hebben dezelfde kenmerken, maar tussen de kenmerken zijn ze verschillend.


Marktsegmentatie

Wat is marktsegmentatie?
Marktsegmentatie is het opdelen van een markt in verschillende, van elkaar te onderscheiden groepen afnemers. Dit maakt het mogelijk om elke groep op de voor hen wenselijke manier te banderen.


Marketingtools

Wat zijn marketingtools?
Marketingtools zijn marketinginstrumenten die ingezet kunnen worden om de marketing uitingen te maken.


Merkattitude

Wat is merkattitude?
Merkattitude is de houding van consumenten tegenover een bepaald merk. Deze houding wordt gevormd door allerlei evaluaties die consumenten hebben over een merk.


Merkbekendheid

Wat is merkbekendheid?
De kennis van een merknaam. Deze kan actief of passief zijn.


Neuromarketing

Wat is neuromarketing?
Neuromarketing is een techniek die onderzoekt hoe de hersenen reageren op stimuli middels neurowetenschappelijke techniek. Medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het gebied van marketing. Hiermee kan direct in het brein van de consument gekeken worden en zo kunnen de onbewuste emotionele systemen onderzocht worden.


Online marketing

Wat is online marketing?
Een andere naam voor online marketing is ook wel internet marketing. Online marketing is het bereiken van marketingdoelen door gebruik te maken van het internet en gerelateerde digitale technologieën. Online marketing is een breed begrip waaronder e-commerce valt, maar ook zoekmachine optimalisatie, social media marketing en e-mailmarketing.


Omdenken

Wat is omdenken?
Omdenken is het denken in mogelijkheden in plaats van problemen. Er wordt naar de werkelijkheid gekeken hoe deze is en wat daarmee gedaan kan worden. In de marketing betekent dit dat problemen worden aangevlogen vanuit een niet traditionele hoek.


Optimalisatie zoekmachine

Wat is optimalisatie van een zoekmachine?
Het optimaliseren van een website voor een zoekmachine betekent dat verschillende technieken worden gebruikt om een website te laten stijgen in de ranking van een zoekmachine.


Overtuigingspsychologie

Wat is overtuigingspsychologie?
Overtuigingspsychologie is het inzetten van beïnvloedingstechnieken die gericht zijn op de psyche van een ander met het doel om deze te overtuigen.


Out-of-the-box

Wat is out-of-the-box denken?
Out-of-the-box denken betekent dat men buiten de normale kaders denkt. Met de box wordt het bestaande denkkader van een organisatie bedoeld.


Passieve merkbekendheid

Wat is passieve merkbekendheid?
Bij passieve merkbekendheid ken je een merk op het moment dat je het hoort of ziet, zoals bijvoorbeeld bij een logo.


Positie zoekmachine

Wat is de positie in een zoekmachine?
De zoekmachine positie van een website is de positie die een website inneemt in de lijst met zoekmachineresultaten. Bij Google staat de top 10 altijd op de eerste pagina. De positie van een website kan van computer tot computer verschillen omdat de zoekgeschiedenis en geografische locatie van invloed zijn op de zoekresultaten.


Reclamebureau

Wat is een reclamebureau?
Een reclamebureau ontwikkelt reclamecampagnes en reclame-uitingen in opdracht van derden. Er zijn verschillende reclamebureaus zoals full servicebureaus, maar ook specialistische bureaus die zich focussen op bijvoorbeeld tekstschrijven. Vergeleken met een communicatiebureau of een marketingbureau opereert een reclamebureau op het operationele niveau: nadat een strategie en bijbehorend concept zijn ontwikkelt, creëert een reclamebureau de concrete communicatiemiddelen. Appart Media is een full service marketing communciatiebureau, wat inhoudt dat alle activiteiten op elk niveau (strategisch, tactisch en operationeel) uitgevoerd kunnen worden. Benieuwd wat Appart Media voor jou kan betekenen? Neem nu vrijblijvend contact op!


SEA

Wat is SEA?
SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. SEA is het betaald adverteren in een zoekmachine. De voordelen van het adverteren op het internet is dat het goedkoper is dan traditionele marketinguitingen en het is mogelijk om heel gericht op een doelgroep te adverteren.


Search engine

Wat is een search engine?
Search engine is het Engelse woord voor zoekmachine. Het is een grote database waarmee informatie op het web gezocht kan worden. Door het invoeren van een zoekterm in de zoekmachine laat deze de meest relevante resultaten zien. De zoekmachine maakt gebruik van een algoritme.


Search engine marketing

Wat is search engine marketing?
De Nederlandse vertaling is zoekmachinemarketing. Zoekmachinemarketing heeft als doel om een website een zo hoog mogelijke ranking te bezorgen in een zoekmachine. Een bedrijf wordt gepromoot door een goede ranking in een zoekmachine. SEO en SEA zijn technieken die ingezet kunnen worden om een goede positie te bemachtigen.


Search engine optimalisatie

Wat is search engine optimalisatie?
Search engine optimalisatie (afgekort SEO) is een verzamelnaam voor technieken die gericht zijn op het verbeteren van een website of webshop zodat deze een hoge positie verkrijgt in een zoekmachine zoals Google.


Search engine optimization

Wat is search engine optimization?
Search engine optimization (afgekort SEO) is de Engelse naam voor zoekmachine optimalisatie. Het is een verzameling van technieken die als doel hebben het verbeteren van de positie van een website binnen de zoekresultaten van een zoekmachine.


SEO

Wat is SEO?
SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. Het is de meest gebruikte vakterm voor het aanduiden van het vakgebied zoekmachineoptimalisatie. SEO is een verzameling van technieken die als doel hebben het verbeteren (optimaliseren) van de vindbaarheid in zoekmachines van een website of webshop.


SEO marketing

Wat is SEO marketing?
SEO marketing is een verzamelnaam voor zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie.


Simon Sinek

Wie is Simon Sinek?
Simon Sinek is een marketinggoeroe die het concept van de ‘Golden Circles’ heeft bedacht. De theorie achter dit concept is dat bedrijven vooral succesvol zijn als ze de ‘Why’ (dus waarom ze doen wat ze doen) goed kunnen beantwoorden. Bekijk hier zijn TedTalk waarin hij de ‘Golden Circles’ uitlegt.



Social media marketing

Wat is social media marketing?
Social media marketing zijn marketingtechnieken waarbij social media wordt ingezet voor het realiseren van marketing (communicatie) doelstellingen. De voordelen van social media marketing ten opzichte van traditionele marketing kanalen is dat social media een veel interactiever kanaal is waarbij er een dialoog aangegaan kan worden met (potentiële) klanten. Ook is social media marketing een stuk goedkoper dan traditionele marketing uitingen zoals een radio of tv reclame.


SWOT analyse

Wat is een SWOT analyse?
SWOT staat voor Strenghts (Sterkten), Weaknesses (Zwakten), Opportunities (Kansen) en Threats (Bedreigingen). In een SWOT analyse worden de belangrijkste interne Sterkten en Zwakten geconfronteerd met de belangrijkste externe Kansen en Bedreigingen met als doel het in kaart brengen van de strategische issues of de kritieke succesfactoren. Op basis van deze eerste analyse kan een dieper onderzoek gedaan worden op de uitkomsten van deze SWOT analyse. Een SWOT analyse kan worden toegepast op een bedrijf als geheel, maar ook over een individueel product.


Vlog

Wat is een vlog?
Vlog is de afkorting voor video weblog en is een variant op het blog (weblog). Waar de inhoud van een vlog voornamelijk uit tekst bestaat, bestaat een vlog uit videobeelden.


Webdesign

Wat is webdesign?
Webdesign heeft betrekking op het vormgeven van websites. Naast het grafisch vormgeven heeft dit ook betrekking op aspecten zoals de navigatie en interactie van een website: de gehele user experience. Verder valt hier ook de structuur van de website onder.


Webdesigners

Wat zijn webdesigners?
Een webdesigner ontwerpt en geeft websites vorm. Het takenpakket van een webdesigner is divers. Een website moet niet alleen mooi vormgegeven zijn, maar ook gebruiksvriendelijk, toegankelijk en goed vindbaar zijn in zoekmachines.


Webdevelopment

Wat is webdevelopment?
Webdevelopment is een verzamelnaam voor alle activiteiten die te maken hebben met het maken van een website zoals: webdesign, client side en server side programmeren, en het beheer van webservers (hosting).


Webmarketing

Wat is webmarketing?
Webmarketing is een andere naam voor internetmarketing. Het is een verzamelnaam voor het onder de aandacht brengen van een bedrijf, product of dienst via het internet.


Webshop

Wat is een webshop?
Een webshop (Nederlands: webwinkel) is een website die de mogelijkheden heeft om online aankopen te doen. Het is bij een webshop mogelijk om door een productcatalogus te bladeren, artikelen in een winkelmandje te plaatsen en deze vervolgens online af te rekenen. Webshops hebben een cruciale rol gespeeld in de opkomst van e-commerce. De voordelen van een webshop ten opzichte van een brick-and-mortar shop (fysieke winkel) is dat deze niet plaatsgebonden is en in principe altijd geopend is. Ook heeft een webshop niet dezelfde logistieke uitdagingen die een fysieke winkel wel heeft en kan een lagere prijs gehanteerd worden omdat er geen hoge kosten zijn zoals de huur van winkelpanden.


Websitemarketing

Wat is websitemarketing?
Webitemarketing betreft alle marketingactiviteiten die betrekking hebben op het onder de aandacht brengen van een website of webshop. Voorbeelden hiervan zijn Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA), e-mailmarketing en affiliate marketing.


Website-optimalisatie

Wat is website-optimalisatie?
Website-optimalisatie is een andere naam voor conversie optimalisatie. Het is een containerbegrip voor alle activiteiten die gedaan kunnen worden om de conversieratio te verhogen.


Weblog

Wat is een weblog?
Een weblog, of blog, is een (gedeelte) van een website waar artikelen geschreven worden op een regelmatige basis met als doel de lezer te informeren over een specifiek onderwerp of het delen van nieuws. Blogs kunnen ook gemaakt worden in de vorm van video’s (vlogs).


Webwinkel

Wat is een webwinkel?
Een webwinlel, of webshop, is een website die de mogelijkheden heeft om online aankopen te doen. Het is bij een webshop mogelijk om door een productcatalogus te bladeren, artikelen in een winkelmandje te plaatsen en deze vervolgens online af te rekenen. Webshops hebben een cruciale rol gespeeld in de opkomst van e-commerce. De voordelen van een webshop ten opzichte van een brick-and-mortar shop (fysieke winkel) is dat deze niet plaatsgebonden is en in principe altijd geopend is. Ook heeft een webshop niet dezelfde logistieke uitdagingen die een fysieke winkel wel heeft en kan een lagere prijs gehanteerd worden omdat er geen hoge kosten zijn zoals de huur van winkelpanden.


WordPress

Wat is WordPress?
WordPress is een Content Management Systeem (CMS) waarmee een website gemaakt en onderhouden kan worden op een laagdrempelige manier. In eerste instantie was WordPress vooral een blogplatform, maar inmiddels wordt het voor verschillende doeleinden gebruikt. Het is een open source platform. Door het gebruik van plugins kan een website gebouwd worden.


Zoekmachine adverteren

Wat is zoekmachine adverteren?
Zoekmachine adverteren oftewel Search Engine Advertising (SEA) is het betaald adverteren in een zoekmachine. De voordelen van het adverteren op het internet zijn dat het goedkoper is dan traditionele marketinguitingen en het is mogelijk om heel gericht op een doelgroep te adverteren.


Zoekmachine optimalisatie

Wat is zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie oftewel Search Engine Optimization (SEO) zijn technieken die gebruikt worden met als doel om websites hoger te laten ranken binnen de organische resultaten van een zoekmachine zoals Google.


Zoekmachinepositionering

Wat is zoekmachinepositionering?
Zoekmachine positionering is de plaatsing van een website of webshop in de resultaten van een zoekmachine (bijvoorbeeld Google). Hoe hoog een zoekmachine geplaatst wordt in de zoekmachine resultaten wordt bepaald door het algoritme van die zoekmachine. Verschillende factoren beïnvloeden de positie (ranking) van een website en deze worden ranking factoren genoemd. Een paar van de belangrijkste factoren zijn linkwaarde, relevantie, de kwaliteit van de content op een website, technische SEO en autoriteit.

Zoekwoord

Wat is een zoekwoord?
Een zoekwoord (Engels: keyword) wordt gebruikt door personen die zoeken via een zoekmachine. Het is een woord wat gebruikt wordt in een zoekopdracht om relevante websites te vinden. Een zoekopdracht kan bestaan uit een enkel zoekwoord (short tail keyword) of meerdere zoekwoorden (long tail keyword).